اخبار
Trending

اسماعیل هنیه کشته شد!

اسماعیل هنیه، یکی از شخصیت‌های برجسته فلسطینی و رئیس دفتر سیاسی حماس، صبح چهارشنبه ۳۱ جولای (۱۰ اسد) در یک حمله هوایی اسراییل به اقامتگاهش در تهران کشته شد.

این رهبر ۶۲ ساله که برای دهه‌ها چهره‌ٔ برجسته برای حماس محسوب میشد، در سال‌های اخیر دفتر سیاسی این گروه شبه‌نظامی را از تبعید در قطر اداره میکرد.اما او فعالیت سیاسی خود را از چه زمانی آغاز کرد و چه نقشی در تشکیلات حماس داشت؟

اسماعیل هنیه در ۲۹ جنوری ۱۹۶۳ درمنطقه آوارگان «الشاطی» در نوار غزه به دنیا آمد. وی فعالیت سیاسی خود را با همسویی نزدیک با شیخ احمد یاسین بنیانگذار حماس آغاز کرد و در اواخر دهه هشتاد میلادی در جریان انتفاضه اول به این گروه شبه‌نظامی پیوست.

او که قبل از خروج از غزه چندین بار به دلیل شرکت در انتفاضه اول در اسرائیل زندانی شده بود، در طول سال‌های فعالیت به مرور به یک رهبر مهم حماس تبدیل شد.

هنیه، ملقب به «ابوالعبد»، در سال ۲۰۰۴ پس از کشته شدن شیخ احمد یاسین و عبدالعزیز رنتیسی دو رهبر قبلی حماس به دست اسرائیل به عنوان عضوی از تیم «رهبری جمعی» مخفی منصوب شد.

تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور 

ترور رهبران سیاسی حماس مسبوق به سابقه است و اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی این اقدام خصمانه است. ۱۱ ترور قبلی علیه رهبران سیاسی حماس به شرح زیر می‌باشد.تاریخچه ترور رهبران حماس/ اسماعیل هنیه دوازدهمین قربانی ترور خصمانه

جنوری ۲۰۲۴: صالح العاروری

صالح العاروری پس از یک عمر مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی سه شنبه ۲ جنوری ۲۰۲۴ در حمله پهپادی این رژیم در جنوب بیروت به شهادت رسید.

العاروری در سال ۲۰۱۰ به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس انتخاب شد و در نهم اکتبر ۲۰۱۷ جنبش حماس اعلام کرد که به عنوان معاون اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس انتخاب شده است. وی همچنین یکی از اعضای تیم مذاکره کننده حماس در توافق «وفای به آزادگان» یا همان توافق شالیط بود.

دیسمبر ۲۰۱۶: ترور محمد الزواری

محمد الزواری مهندس پرواز تونسی و از فرماندهان گردان‌های قسام و مسئول طراحی پهبادهای این گردان‌ها بود که در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۶ در زادگاهش صفاقس به شهادت رسید.

محمد الزواری یکی از فرماندهان این جنبش و ناظر پروژه پهباد های ابابیل بود که در جنگ ۲۰۱۴ در نوار غزه نقش مهمی داشتند. حماس اسرائیل را به ترور الزواری در تونس متهم کرد.

وبسایت اسرائیلی «واللا» نوشت محمد الزواری با گردان های عزالدین القسام در ارتباط بوده و به ساخت پهبادهای که در جنگ غزه در ۲۰۱۴ استفاده شد، کمک کرده است. وی سه بار از طریق تونل ها به غزه وارد شده و ناظر طرح گسترش قابلیت های هواپیماهای بدون سرنشین حماس بوده است.

فبروری ۲۰۱6: ترور عمر النایف

عمر النایف یکی از اعضای جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در سفارت فلسطین بود و در بلغارستان به شهادت رسید. این گروه اسرائیل را به ترور النایف متهم کرد. النایف در سال ۱۹۸۶ به اتهام قتل یک یهودی بازداشت و به حبس ابد محکوم شد، اما در سال ۱99۰ توانست از زندان فرار کند و به بلغارستان برسد.

رسانه های اسرائیل گزارش دادند که سرویس اطلاعاتی موساد این کشور در قتل النایف که عملیاتی ضد اهداف این کشور در کرانه باختری انجام داده، دست داشته است.

جنوری ۲۰۱۰ محمود المبحوح

اسرائیل محمود المبحوح یکی از فرماندهان گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس را به ربودن و کشتن اسرائیلی ها در انتفاضه یکم متهم و وی را در یکی از هتل های دبی ترور کرد.

پلیس دوبی امارت متحده عربی اعلام کرد المبحوح در اتاق خود در هوتل به شهادت رسانده است. در این زمینه تحقیقاتی نیز آغاز شد، اما نتایج آن هنوز اعلام نشده است. جنبش حماس اسرائیل را به ترور المبحوح متهم کرد. پنج سال بعد کانال دوم اسرائیل با نمایش فیلمی به دست داشتن موساد در این حادثه اشاره کرد.

سپتمبر ۲۰۰۴: عزالدین الشیخ خلیل

عزالدین الشیخ خلیل از اعضای جنبش حماس در انفجار خودروی در دمشق به شهادت رسید. جنبش حماس اسرائیل را عامل این انفجار دانست. کانال دوم اسرائیل به نقل از منابع امنیتی این کشور گزارش داد که اسرائیل در این انفجار دست داشته است.

اپریل ۲۰۰۴: عبدالعزیز رنتیسی

رنتیسی در سال ۱۹۸۷ همراه با فعالان حرکت اسلامی در نوار غزه سازمان جنبش مقاومت اسلامی «حماس» را تأسیس کرد. درحالی‌که رنتیسی تنها ۲۶ روز پس از احمد یاسین رهبری حماس را بر عهده داشت، در شب شنبه ۷ اپریل ۲۰۰۴، خودروی او را در خیابان جلاء در منطقهٔ الغفری در شمال غزه به‌وسیلهٔ موشک هلفایر شلیک‌شده از بالگرد جنگندهٔ آپاچی متعلق به نیروی هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته و رنتیسی به همراه فرزند و محافظش در سن ۵۷سالگی ترور شد.

مارچ ۲۰۰۴: شیخ احمد یاسین

هلیکوپتر رژیم اشغالگر ۲۲ مارچ ۲۰۰۴، شیخ احمد یاسین رهبر و بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس و یکی از مهمترین نمادهای مقاومت منطقه و جهان را ترور کردند. وی در سال ۱۹۸۳ به اتهام نگهداری اسلحه و تشکیل سازمان نظامی و فعالیت علیه اسرائیل بازداشت و در دادگاه نظامی اسرائیلی محاکمه و به ۱۳ سال زندان محکوم شد.

اكتوبر ۱995: ترور فتحی الشقاقی

فتحی الشقاقی مؤسس جنبش جهادی اسلامی در فلسطین و دبیرکل آن هنگام بازگشت از سفر مخفی خود از لیبی در جزیره مالت ایتالیا به شهادت رسید.روزنامه «یدیعوت احرونوت» اسرائیل در ماه جون۲۰۰7 فصلی از کتاب “نقطه بدون بازگشت” را منتشر کرد. براساس این کتاب اسحاق رابین نخست وزیر وقت دستور قتل شقاقی را به موساد به اتهام قتل ۲۲ اسرائیلی صادر کرده است.

جون ۱99۲:عاطف بسيسو

جنبش فتح موساد را به ترور عاطف بسیسو مسؤول امنیت این جنبش در پارس فرانسه متهم می کند. به نظر اسرائیل بسیسو در عملیات گروگانگیری ورزشکاران اسرائیل در در حین المپیک مونیخ در سال ۱97۲ دست داشته است.

اپریل ۱988: ترور خليل الوزير

خلیل الوزیر شخصیت دوم در جنبش آزادی بخش فلسطین در خانه اش در تونس به شهادت رسید. به گفته رسانه های اسرائیلی ۲۴ عضو موساد از ساحل تونس به منزل الوزیر حمله کرده و وی را به شهادت رساندند.

جولایی ۱97۲: ترور غسان کنفانی

غسان کنفانی نویسنده و ادیب سرشناس و از رهبران جبهه مردمی برای آزادی فلسطین در بیروت لبنان در پی انفجار بمب دست سازی در موترش وی به شهادت رسید.

دیسمبر ۱97۲: ترور محمود همشری

محمود همشری نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین در فرانسه در پی انفجار بمب در پاریس جان باخت.

اپریل ۱973: ترور محمد النجار، كمال عدوان و كمال ناصر

افرادی از موساد محمد النجار، كمال عدوان و كمال ناصر اعضای جنبش فتح در بیروت ترور کردند.

سبتمبر ۱997: ترور نافرجام خالد مشعل

ده تن از اعضای سرویس اطلاعاتی موساد با دستور بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با گذرنامه جعلی کانادایی وارد امان اردن شدند. دو مامور موساد به مشعل در خیابان «مصفی التل» در امان با ماده ای بسیار سمی حمله کردند، اما در اثنای فرار توسط پلیس اردن و محافظان مشعل بازداشت شدند.

حسین بن طلال پادشاه وقت اردن از نتانیاهو خواست پادزهر این سم کشنده را به اردن تحویل دهد. مشعل از این ترور جان به سلامت برد. مسؤولین اردن ۲عضو موساد را در ازای آزادی احمد یاسین موسس جنبش حماس که به حبس ابد محکوم شده بود، آزاد کردند.

روح برادر مجاهد هنیه شاد و بهشت برین جایگاهش

انالله و انا الیه راجعون

مطالب مشابه

Back to top button