اخبار
Trending

آیا ایران و اسرائیل این بار داخل جنگ داغ خواهند شد ؟

نوشته : غوث جانباز

حوادثی که اخیرا در شرق میانه اتفاق افتاد، در واقعیت کدام تفاوت فاحشی از واقعات که در این جغرافيا طی حداقل ٥٠ – ٦٠ سال رخ می دهند، ندارد. اسرائیل به هیچ صورت حاضر به انعطاف پذیری نیست.

از دید موازین حقوق بین الملل، اسرائیل کشوریست متجاوز، و اشغالگر اراضی که به او تعلق ندارد.
طوریکه همه می دانند، سازمان ملل متحد در سال ١٩٤٧ فیصله بعمل آورد (این فیصله کمافی سابق قابل اجراست) تا در اراضی که در آن زمان تحت کنترول برتانیه کبیر بود، یعنی سرزمین فلسطین دو دولت ایجاد گردد : دولت یهودی ها و دولت اعراب فلسطین.

در سال ١٩٤٨ اسرائیل استقلال خود را اعلام نموده و همزمان با آن بخش بزرگ از خاک فلسطین را نیز به اشغال خویش دراورد. به دولت فلسطین حتی مجال تاسیس و اعلام استقلال داده نشد.
دقیقا از همان زمان منازعه در حوزه شرق میانه آغاز گردیده و تا اکنون دوام دارد. در نتیجه اشغال، میلیون ها عرب فلسطینی از حق داشتن میهن محروم ماندند. افزون بر آن، اسرائیل بخش از اراضی مصر، به شمول شبهه جزیره سینا، قسمتي از خاک اردن را در سواحل غربی دریای اردن، ارتفاعات جولان متعلق به سوریه را نیز به اشغال خود درآورد. اسرائیل در رابطه به بلندی های جولان ادعا داشته که از این بلندی ها مورد حملات راکتی قرار گرفته است؛ لیکن این ادعا مشروعیت ندارد، چون بلندی های جولان اراضی سوریه شمرده می شود و اسرائیل مکلف است آنجا را ترک نماید.

تمام این اقدامات اسرائیل بارها در ادوار مختلف از طرف سازمان ملل متحد، نکوهش و محکوم گردیده، لیکن اسرائیل کوچک ترین وقعی به آن نگذاشته است.

آنچه ارتباط می گیرد به لبنان؛ لبنان کشوریست با ترکیب پیچیده از اقوام و مذاهب مختلف. کرسی های بلند حکومتی در آنجا بین عیسوی ها، مسلمانان سنی و شیعه تقسیم گردیده است. سازمان “حزب الله” از پيروان مذهب شیعه در لبنان نمایندگی می نماید. حزب الله بر بنیاد هم مذهب بودن با ایران، مناسبات نزدیک با اینکشور که شیعیزم ایدیالوژی رسمی آن است، دارد.

اسرائیل بارها کوشش نموده لبنان را در کل یا قسما به اشغال خویش دراورد. بطور مثال، اسرائیل در سال ١٩٨٢ قتل عام وحشتناکی را در حومه بیروت در کمپ های مهاجرین فلسطینی “صبرا” و شتیلا برپا نمود. نظامیان اسرائیلی طی دو روز با وحشت و درندگی بی سابقه هزاران فلسطینی را به قتل رساندند.

اسرائیل در سال ٢٠٠٦ یک بار دیگر تلاش کرد به اصطلاح “پیروزی” سال ١٩٨٢ را تکرار نماید؛ لیکن این بار با مقاومت شدید جنگجویان حزب الله مواجه گردیده و حمله اسرائیلی ها نه تنها دفع، بلکه سرکوب گردید. نظامیان اسرائیلی با تقبل تلفات فراوان عقب نشی

مطالب مشابه

Back to top button