مقالات

بین ا ِشراق شر ق و غربت غرب

‭     ‬دکتور‭ ‬زمان‭ ‬ستانیزی

استاد‭ ‬الهیات‭ ‬وعرفان‭ ‬در‭ ‬پوهنتون‭ ‬تحصیلات‭ ‬عالی‭ ‬پسِفیکا،‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬آمریکا

در‭ ‬آئینهٔ‭ ‬تاریخ‭ ‬باید‭ ‬به‭ ‬دیدهٔ‭ ‬دراک‭ ‬عبرت‭ ‬چنان‭ ‬نگریست،‭ ‬که‭ ‬رسالت‭ ‬فردای‭ ‬ما‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬منعکس‭ ‬شود‭. ‬رسالت‭ ‬الهامئ‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬پرتو‭ ‬آن‭ ‬وخامت‭ ‬وضع‭ ‬جهان‭ ‬امروز‭ ‬را‭ ‬میتوان‭ ‬تخمین‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬فرداهای‭ ‬بهتر‭ ‬را‭ ‬پیش‭ ‬بینی‭ ‬نمود‭.‬

اشراق‭ ‬و‭ ‬غربت‭ ‬یعنی‭ ‬چه؟

زمانی‭ ‬از‭ ‬شرح‭ ‬شروق‭ ‬و‭ ‬غروب‭ ‬در‭ ‬تقابل‭ ‬سخن‭ ‬به‭ ‬میان‭ ‬میآید‭ ‬شروق‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬نورانیت‭ ‬و‭ ‬غروب‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تاریکی‭ ‬تعریف‭ ‬میکنند‭. ‬شروق‭ ‬یا‭ ‬طلوع‭ ‬آفتاب‭ ‬روشنی‭ ‬میآورد‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬نحوی‭ ‬به‭ ‬جهان‭ ‬هستی‭ ‬میبخشد‭. ‬اشراق‭ ‬بُعد‭ ‬معنوئ‭ ‬شروق‭ ‬است‭ ‬به‭ ‬مفهوم‭ ‬روشندلی،‭ ‬روشن‭ ‬نگری،‭ ‬و‭ ‬روشنفکری‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬طور‭ ‬نمادی‭ ‬از‭ ‬روشنئ‭ ‬عالم‭ ‬معنی‭ ‬ریشه‭ ‬میگیرد‭. ‬غربت‭ ‬در‭ ‬لغت‭ ‬به‭ ‬معنئ‭ ‬غروب‭ ‬و‭ ‬اضمحلال‭ ‬است‭. ‬آنچه‭ ‬افول‭ ‬میکند‭ ‬و‭ ‬نابود‭ ‬میشود‭. ‬چنانکه‭ ‬روشنئ‭ ‬آفتاب‭ ‬در‭ ‬غروب‭ ‬از‭ ‬بین‭ ‬میرود‭ ‬و‭ ‬جهان‭ ‬در‭ ‬ظلمت‭ ‬و‭ ‬تاریکی‭ ‬فرو‭ ‬میرود‭. ‬

ولی‭ ‬نمیتوان‭ ‬مردم‭ ‬دنیا‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬سمت‭ ‬و‭ ‬سوی‭ ‬طبیعت‭ ‬به‭ ‬جبر‭ ‬جغرافیه‭ ‬محکوم‭ ‬ساخت‭. ‬اشراق‭ ‬شرق‭ ‬را‭ ‬نباید‭ ‬لزوماً‭ ‬به‭ ‬شرقی‭ ‬ها‭ ‬یا‭ ‬جوامع‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬مسلمان‭ ‬نسبت‭ ‬داد‭ ‬چون‭ ‬بسیاری‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬از‭ ‬اوج‭ ‬اشراق‭ ‬تمدن‭ ‬‮«‬اسلامی‮»‬‭ ‬فاصله‭ ‬گرفته‭ ‬اند‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آنها‭ ‬در‭ ‬فکر‭ ‬برگشت‭ ‬به‭ ‬دورهٔ‭ ‬جاهلیت‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬اسلام‭ ‬به‭ ‬سلفیت‭ ‬یعنی‭ ‬عقبگرایی‭ ‬رو‭ ‬آورده‭ ‬اند‭.‬

غربت‭ ‬غرب‭ ‬را‭ ‬همچنان‭ ‬نمیتوان‭ ‬از‭ ‬روی‭ ‬پیشرفت‭ ‬تکنالوژی‭ ‬و‭ ‬زرق‭ ‬و‭ ‬برق‭ ‬تمدنی‭ ‬غربی‭ ‬لزوماً‭ ‬به‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬منحصراً‭ ‬متعلق‭ ‬دانست‭. ‬پیشرفتهای‭ ‬خارق‭ ‬العادهٔ‭ ‬علمی‭ ‬در‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬بدون‭ ‬شک‭ ‬شایسته‭ ‬گی،‭ ‬ستایش،‭ ‬لیاقت‭ ‬و‭ ‬برازندگئ‭ ‬تمدن‭ ‬غرب‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬رفاه‭ ‬و‭ ‬آسایش‭ ‬بشریت‭ ‬تمثیل‭ ‬میکند،‭ ‬ولی‭ ‬خصلتهای‭ ‬ادوار‭ ‬غربت‭ ‬پیشین‭ ‬در‭ ‬سطح‭ ‬تحت‭ ‬الشعورئ‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬همچنان‭ ‬مشهود‭ ‬اند‭.‬

برای‭ ‬فهم‭ ‬بهتر‭ ‬مطلب‭ ‬ناگزیر‭ ‬از‭ ‬جغرافیه‭ ‬به‭ ‬تاریخ‭ ‬برگردیم‭. ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬یا‭ ‬درکل‭ ‬در‭ ‬طرز‭ ‬دید‭ ‬اروپایی‭ ‬گزینش‭ ‬از‭ ‬پدیده‭ ‬ها‭ ‬و‭ ‬دیدگاه‭ ‬ها‭ ‬رویهمرفته‭ ‬در‭ ‬تقابل‭ ‬بر‭ ‬محوریت‭ ‬کلمهٔ‭ ‬‮«‬یا‮»‬‭ ‬استوار‭ ‬است،‭ ‬مثلاً‭ ‬یا‭ ‬این،‭ ‬یا‭ ‬آن،‭ ‬یا‭ ‬سیاه‭ ‬یا‭ ‬سفید‭. ‬در‭ ‬زبان‭ ‬انگلیسی‭ ‬اصطلاح‭ ‬این‭ ‬طرز‭ ‬فکر‭ ‬را‭ ‬either/or‭ ‬نامیده‭ ‬اند‭. ‬این‭ ‬روش‭ ‬را‭ ‬میتوان‭ ‬جبر‭ ‬در‭ ‬انتخاب‭ ‬خواند،‭ ‬زیرا‭ ‬انتخاب‭ ‬یک‭ ‬گزینه‭ ‬به‭ ‬منتفی‭ ‬شدن‭ ‬گزینهٔ‭ ‬دگر‭ ‬دلالت‭ ‬میکند‭. ‬یعنی‭ ‬خوبیهای‭ ‬گزینهٔ‭ ‬اول‭ ‬در‭ ‬انحصار‭ ‬پذیرفته‭ ‬میشوند‭ ‬و‭ ‬آنچه‭ ‬در‭ ‬گزینه‭ ‬های‭ ‬دوم‭ ‬و‭ ‬سوم،‭ ‬ولو‭ ‬پسندیده‭ ‬هم‭ ‬باشند،‭ ‬نامطلوب‭ ‬پنداشته‭ ‬میشوند‭. ‬همین‭ ‬منتفی‭ ‬ساختن‭ ‬نقصان‭ ‬و‭ ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬است‭.‬

در‭ ‬مقابل‭ ‬طرزدید‭ ‬فرهنگ‭ ‬شرق‭ ‬در‭ ‬جوامع‭ ‬اسلامی‭ ‬بر‭ ‬محور‭ ‬کلمهٔ‭ ‬‮«‬هم‮»‬‭ ‬استوار‭ ‬است،‭ ‬یعنی‭ ‬هم‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬آن،‭ ‬گویا‭ ‬اینکه‭ ‬بین‭ ‬سیاه‭ ‬و‭ ‬سفید‭ ‬رنگ‭ ‬خاکستری‭ ‬هم‭ ‬است‭. ‬اصطلاح‭ ‬انگلیسئ‭ ‬این‭ ‬طرز‭ ‬دید‭ ‬را‭ ‬both/and‭ ‬خوانده‭ ‬اند‭. ‬این‭ ‬روش‭ ‬را‭ ‬میتوان‭ ‬طرز‭ ‬دید‭ ‬فراگیر‭ ‬خواند،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬اصطلاحات‭ ‬همدلی،‭ ‬همفکری،‭ ‬همرنگی،‭ ‬هم‭ ‬آهنگی،‭ ‬هم‭ ‬وطنی‭… ‬منعکس‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬دیدگاهٔ‭ ‬هم‭-‬محوری‭ ‬انتخاب‭ ‬دومی‭ ‬و‭ ‬سومی‭ ‬را‭ ‬میتوان‭ ‬بر‭ ‬انتخاب‭ ‬اول‭ ‬افزود‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬خوبیهای‭ ‬هر‭ ‬دو‭ ‬یا‭ ‬هرچند‭ ‬گزینه‭ ‬همزمان‭ ‬استفاده‭ ‬کرد‭.‬

میراثهای‭ ‬فرهنگی

در‭ ‬تاریخ‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬مدنیت‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬اندیشه‭ ‬ورزی‭ ‬بر‭ ‬سه‭ ‬اصل‭ ‬استوار‭ ‬بود‭: ‬ناموس،‭ ‬تخیل،‭ ‬و‭ ‬منطق‭. ‬اصطلاح‭ ‬‮«‬ناموس‮»‬‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬جامعهٔ‭ ‬مردسالار‭ ‬ما‭ ‬معیار‭ ‬ارزشهای‭ ‬مردانگی‭ ‬پنداشته‭ ‬میشود،‭ ‬کلمه‭ ‬آرامی‭ ‬الاصل‭ ‬است،‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬راه‭ ‬یونان‭ ‬احتمالاً‭ ‬در‭ ‬عصر‭ ‬یونان‭ ‬باختری‭ ‬به‭ ‬سرزمین‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬ما‭ ‬راه‭ ‬یافته‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬فرهنگ‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬اصطلاح νόμος‭ ‬یا‭ ‬nómos‭ ‬یا‭ ‬ناموس‭ ‬مجموعهٔ‭ ‬قوانینی‭ ‬را‭ ‬میگفتند،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آنها‭ ‬ارزشهای‭ ‬پذیرفته‭ ‬شدهٔ‭ ‬جامعه‭ ‬در‭ ‬سلوک‭ ‬و‭ ‬تعاملات‭ ‬مردم‭ ‬تنظیم‭ ‬و‭ ‬رعایت‭ ‬میشد‭. ‬آنرا‭ ‬میتوان‭ ‬با‭ ‬رسم‭ ‬‮«‬پشتونوالی‮»‬‭ ‬پشتونها‭ ‬و‭ ‬‮«‬یاسا‮»‬‭ ‬مغلها‭ ‬مقایسه‭ ‬کرد‭.‬

برای‭ ‬شناخت‭ ‬حقیقت νόμος یا‭ ‬nómos‭ ‬یا‭ ‬ناموس‭ ‬دو‭ ‬نوع‭ ‬روش‭ ‬را‭ ‬تجویز‭ ‬میکردند‭:‬ μῦθος یا‭ ‬mȳthos‭ ‬یا‭ ‬میتوس،‭ ‬که‭ ‬عمدتاً‭ ‬روش‭ ‬کاربرد‭ ‬خلاقیت‭ ‬و‭ ‬تخیل‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬داستانهای‭ ‬اسطوره‭ ‬ای‭ ‬ریشه‭ ‬داشت‭ ‬و λόγος یا lógos‭ ‬یا‭ ‬لوگوس،‭ ‬که‭ ‬احتمالاً‭ ‬با‭ ‬کلمهٔ‭ ‬‮«‬لغت‮»‬‭ ‬همریشه‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬روش‭ ‬تحلیل‭ ‬عقلانی‭ ‬و‭ ‬استدلال‭ ‬است،‭ ‬که‭ ‬عمل‭ ‬الهی،‭ ‬کلمه‭ ‬یا‭ ‬فرمان‭ ‬حاکم،‭ ‬و‭ ‬مفهوم‭ ‬قانون‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬نظام‭ ‬را‭ ‬تداعی‭ ‬میکرد‭. ‬

به‭ ‬اساس‭ ‬ذهنیت‭ ‬‮«‬یا‭ ‬این‭ ‬یا‭ ‬آن‮»‬‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬روشهای‭ ‬تخیلی‭ ‬و‭ ‬عقلانی‭ ‬همیشه‭ ‬باهم‭ ‬در‭ ‬رقابت‭ ‬بودند‭. ‬علی‭ ‬الرغم‭ ‬قدامت‭ ‬لوگوس‭ ‬یا‭ ‬عقلانیت،‭ ‬در‭ ‬اوایل‭ ‬تخیل‭ ‬و‭ ‬اسطوره‭ ‬نگری‭ ‬بر‭ ‬عقلانیت‭ ‬مسلط‭ ‬گشت‭ ‬و‭ ‬بنیاد‭ ‬داستانهای‭ ‬اعتقادی‭ ‬یونانیان‭ ‬را‭ ‬پایه‭ ‬گذاری‭ ‬کرد‭. ‬پدیده‭ ‬های‭ ‬چون‭ ‬عالم‭ ‬هستی‭ ‬و‭ ‬پیدایش‭ ‬خلقت‭ ‬در‭ ‬داستانها‭ ‬وحکایات‭ ‬زواش،‭ ‬آتینا،‭ ‬هیرا‭ ‬و‭ ‬خدایان‭ ‬دگر‭ ‬کوه‭ ‬المپس‭ ‬توجیه‭ ‬میشدند‭. ‬در‭ ‬هزارهٔ‭ ‬اول‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬تقویم‭ ‬مشترک‭ ‬عقلانیت‭ ‬و‭ ‬منطق‭ ‬بر‭ ‬اسطوره‭ ‬نگری‭ ‬غالب‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬سقراط‭ ‬و‭ ‬افلاطون‭ ‬و‭ ‬ارستو‭ ‬مقام‭ ‬بلندتر‭ ‬از‭ ‬خدایان‭ ‬چون‭  ‬زاوش،‭ ‬اپولو‭ ‬و‭ ‬آتینا‭ ‬را‭ ‬احراز‭ ‬کردند‭.‬

با‭ ‬رسمیت‭ ‬یافتن‭ ‬مسیحیت‭ ‬در‭ ‬یونان‭ ‬اسطوره‭ ‬های‭ ‬مسیحی‭ ‬جای‭ ‬اسطوره‭ ‬های‭ ‬یونانی‭ ‬را‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬اسطوره‭ ‬نگری‭ ‬یکبار‭ ‬دگر‭ ‬بر‭ ‬منطق‭ ‬وعقلانیت‭ ‬تفوق‭ ‬پیدا‭ ‬کرد‭. ‬ادغام‭ ‬دین‭ ‬با‭ ‬دولت‭ ‬و‭ ‬انحصار‭ ‬دینگرایی‭ ‬اروپا‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬عصر‭ ‬ظلمت‭ ‬یا‭ ‬The Dark‭ ‬Ages‭ ‬سوق‭ ‬داد‭. ‬در‭ ‬آغاز‭ ‬انقلاب‭ ‬صنعتی‭ ‬وقایع‭ ‬یکبار‭ ‬دگر‭ ‬به‭ ‬نفع‭ ‬منطق‭ ‬و‭ ‬عقلانیت‭ ‬چرخیدند‭ ‬و‭ ‬اسطوره‭ ‬گرایی‭ ‬همراه‭ ‬با‭ ‬اسطوره‭ ‬نگرئ‭ ‬مسیحیت‭ ‬کم‭ ‬اعتبار‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حاشیه‭ ‬قرار‭ ‬گرفت‭. ‬اروپاییها‭ ‬میراث‭ ‬فرهنگی‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬خاصتاً‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬سیاست‭ ‬و‭ ‬حکومتداری‭ ‬مستقیماً‭ ‬به‭ ‬عصر‭ ‬عقلانیت‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬مرتبط‭ ‬ساختند‭. ‬دولتهای‭ ‬دینگرایئ‭ ‬مسیحیت‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬جای‭ ‬شان‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دموکراسئ‭ ‬سقراط‭ ‬و‭ ‬افلاطون‭ ‬و‭ ‬ارستو‭ ‬واگذار‭ ‬شدند‭ ‬و‭ ‬عصر‭ ‬تنویر‭ ‬اروپایی‭ ‬آغاز‭ ‬شد‭.‬

این‭ ‬مرور‭ ‬کوتاه‭ ‬به‭ ‬ادوار‭ ‬تاریخ‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬تمدن‭ ‬یونانی‭/‬اروپایی‭ ‬نشان‭ ‬میدهد،‭ ‬که‭ ‬اروپایان‭ ‬با‭ ‬استفادهٔ‭ ‬همزمان‭ ‬از‭ ‬روشهای‭ ‬تخیلی‭ ‬و‭ ‬عقلانی‭ ‬در‭ ‬دولتمندی‭ ‬قادر‭ ‬نیستند‭.‬

و‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬و‭ ‬تمدن‭ ‬جوامع‭ ‬اسلامی

پیام‭ ‬آور‭ ‬اسلام‭ ‬حضرت‭ ‬محمد‭ (‬ص‭) ‬جمهوریت‭ ‬مدینه‭ ‬را‭ ‬طوری‭ ‬بنیاد‭ ‬نهاد،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬دین‭ ‬و‭ ‬دولت‭ ‬نه‭ ‬در‭ ‬مقابله‭ ‬با‭ ‬همدگر‭ ‬قرار‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬مدغم‭ ‬شده‭ ‬بودند‭. ‬در‭ ‬میثاق‭ ‬مدینه‭ ‬مؤمن‭ (‬پیرو‭ ‬محمد‭ ‬و‭ ‬قرآن‭) ‬گبر،‭ ‬ترسا،‭ ‬و‭ ‬یهود‭ ‬همه‭ ‬یک‭ ‬امت‭ ‬و‭ ‬همه‭ ‬مسلمانان‭ ‬موّحد‭ ‬شناخته‭ ‬شدند‭.  ‬در‭ ‬نظام‭ ‬مدینهٔ‭ ‬منوره،‭ ‬خلاف‭ ‬رسم‭ ‬امروز،‭ ‬همهٔ‭ ‬موّحِدین‭ ‬را‭ ‬حسب‭ ‬کلمهٔ‭ ‬شهادت‭ ‬‮«‬لا‭ ‬إِلٰهَ‭ ‬إِلَّا‭ ‬الله‮»‬‭ ‬مسلمان‭ ‬خواندند‭ ‬و‭ ‬پیروان‭ ‬اعتقادئ‭ ‬محمد‭ ‬و‭ ‬قرآن‭ ‬را‭ ‬علاوه‭ ‬بر‭ ‬مسلمان‭ ‬بودن‭ ‬شان‭ ‬حسب‭ ‬کلمهٔ‭ ‬شهادت‭ ‬‮«‬مُحَمَّدٌ‭ ‬رَسُولُ‭ ‬الله‮»‬‭ ‬مشخصاً‭ ‬مؤمنین‭ ‬خواندند‭. ‬همین‭ ‬تفاوت‭ ‬میان‭ ‬مسلمانان‭ ‬در‭ ‬کل‭ ‬و‭ ‬مؤمنین‭ ‬در‭ ‬خصوص‭ ‬در‭ ‬قرآن‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬مفهوم‭ ‬به‭ ‬تکرار‭ ‬نازل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬مسلمانان‭ (‬یعنی‭ ‬یهود،‭ ‬نصارا،‭ ‬مجوس‭/‬زردشتی،‭ ‬صابین،‭ ‬و‭ ‬مؤمنان‭) ‬به‭ ‬صفت‭ ‬یک‭ ‬امت‭ ‬واحد‭ ‬یک‭ ‬دولت‭ ‬اشتراکی‭ ‬تشکیل‭ ‬دادند،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬حکومت‭ ‬شان‭ ‬مشترک،‭ ‬ولی‭ ‬رسوم‭ ‬دینی‭ ‬شان‭ ‬متفاوت‭ ‬بود‭.‬

بعدها‭ ‬عقلانیت‭ ‬مدینهٔ‭ ‬فاضلهٔ‭ ‬فارابی‭ ‬به‭ ‬وحیانیت‭ ‬مدینهٔ‭ ‬منورهٔ‭ ‬حضرت‭ ‬محمد‭ ‬افزود‭ ‬و‭ ‬پیام‭ ‬عقلانیت،‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬با‭ ‬پذیریش‭ ‬رسم‭ ‬دولتمندئ‭ ‬یونانیان‭ ‬بلکه‭ ‬بنابر‭ ‬اشارات‭ ‬متعدد‭ ‬آیات‭ ‬قرانی،‭ ‬در‭ ‬پهلوی‭ ‬پیام‭ ‬وحیانیت‭ ‬در‭ ‬دولتمندئ‭ ‬فراگیر‮«‬هم‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬آن‮»‬‭ ‬جا‭ ‬گرفت‭ ‬و‭ ‬روش‭ ‬دولتمندئ‭ ‬یونان‭ ‬که‭ ‬صرف‭ ‬سلطهٔ‭ ‬‮«‬حاکم‭ ‬حکیم‮»‬‭ ‬افلاطونی‭ ‬را‭ ‬تجویز‭ ‬میکرد‭ ‬به‭ ‬سلطهٔ‭ ‬‮«‬رسولِ‭ ‬حاکمِ‭ ‬حکیم‮»‬‭ ‬یا‭ ‬the Prophet and Philosopher King‭ ‬گسترش‭ ‬داد‭.  ‬یعنی‭ ‬نه‭ ‬وحی‭ ‬عقلانیت‭ ‬را‭ ‬منتفی‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬نه‭ ‬عکس‭ ‬آن‭. ‬همین‭ ‬طرز‭ ‬دید‭ ‬فراگیر‭ ‬را‭ ‬ابن‭ ‬رشد‭ ‬در‭ ‬اندلس‭ (‬اسپانیه‭) ‬ترغیب‭ ‬کرد،‭ ‬که‭ ‬رهبران‭ ‬مسیحی‭ ‬و‭ ‬یهودی‭ ‬چون‭ ‬توماس‭ ‬اکواینس‭ ‬و‭ ‬ابن‭ ‬میمون‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬الهام‭ ‬گرفتند‭ ‬وعقلانیت‭ ‬دولتمندئ‭ ‬اروپایی‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬انحصاردینگرایئ‭ ‬کلیسای‭ ‬مسیحیت‭ ‬بیرون‭ ‬آوردند‭. ‬در‭ ‬نتیجهٔ‭ ‬این‭ ‬ابتکار‭ ‬رستاخیز‭ ‬یا‭ ‬رنسانس‭ ‬اروپا‭ ‬شگوفان‭ ‬گردید‭ ‬و‭ ‬مسیحیان‭ ‬اروپایی‭ ‬به‭ ‬تدریج‭ ‬در‭ ‬خردورزی‭ ‬به‭ ‬ترتیب‭ ‬به‭ ‬عصر‭ ‬کشفیات،‭ ‬اختراعات،‭ ‬انقلاب‭ ‬صنعتی،‭ ‬عصر‭ ‬تنویر‭ ‬و‭ ‬مدرنیتی‭ ‬راه‭ ‬یافتند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬تمدن‭ ‬اروپا‭ ‬جهانی‭ ‬شد‭.‬

در‭ ‬واقع‭ ‬هر‭ ‬قدر‭ ‬اروپاییها‭ ‬طرز‭ ‬دید‭ ‬فراگیر‭ ‬“هم‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬آنِ”‭ ‬مسلمانان‭ ‬را‭ ‬شیوهٔ‭ ‬کار‭ ‬خود‭ ‬ساختند،‭ ‬به‭ ‬فلاح‭ ‬و‭ ‬صلاح‭ ‬راه‭ ‬یافتند‭. ‬ولی‭ ‬متأسفانه‭ ‬در‭ ‬همین‭ ‬مدت‭ ‬زمان‭ ‬مسلمانان‭ ‬شیوهٔ‭ ‬کار‭ ‬مسیحیون‭ ‬قرون‭ ‬وسطی‭ ‬را‭ ‬اختیار‭ ‬کردند،‭ ‬و‭ ‬مانند‭ ‬اروپاییها‭ ‬در‭ ‬ظلمت‭ ‬از‭ ‬دولتمندئ‭ ‬عرفی‭ ‬آهسته‭ – ‬آهسته‭ ‬به‭ ‬دولتمندئ‭ ‬دینگرا‭ ‬رو‭ ‬آوردند‭ ‬تا‭ ‬آنکه‭ ‬در‭ ‬قرن‭ ‬بیست‭ ‬نظامهای‭ ‬مختلط‭ ‬دین‭ ‬و‭ ‬دولت‭ ‬را‭ ‬ایجاد‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬دولتهای‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬“اسلامی”‭ ‬کاملاً‭ ‬در‭ ‬انحصار‭ ‬دین‭ ‬درآمدند‭. ‬جمهوریها‭ ‬و‭ ‬امارات‭ ‬پاکستان،‭ ‬افغانستان‭ ‬و‭ ‬ایران‭ ‬امروزی‭ ‬نمونه‭ ‬های‭ ‬از‭ ‬انحصار‭ ‬قدرت‭ ‬سیاسئ‭ ‬دینگرا‭ ‬اند،‭ ‬که‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬دینگرایئ‭ ‬مسیحیت‭ ‬قرون‭ ‬وسطی‭ ‬را‭ ‬زیر‭ ‬نام‭ ‬اسلام‭ ‬با‭ ‬شد‭ ‬ومد‭ ‬استبداد‭ ‬و‭ ‬اختناق‭ ‬سیاسئ‭ ‬مسیحیان‭ ‬تقلید‭ ‬میکنند‭. ‬اینها‭ ‬آموزش‭ ‬هیچ‭ ‬علم‭ ‬را‭ ‬روا‭ ‬نمی‭ ‬دارند،‭ ‬جز‭ ‬آنچه‭ ‬خود‭ ‬“علم‭ ‬دین”‭ ‬می‭ ‬پندارند‭ ‬و‭ ‬نقلانیت‭ ‬اصول‭ ‬علم‭ ‬فقه‭ ‬هزار‭ ‬سال‭ ‬قبل‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬حل‭ ‬مشکلات‭ ‬امروزئ‭ ‬جوامع‭ ‬معاصر‭ ‬تجویز‭ ‬میکنند‭.‬

همانطور‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬دورهٔ‭ ‬ظلمت‭ ‬استبداد‭ ‬مسیحیت‭ ‬در‭ ‬مدت‭ ‬قریب‭ ‬به‭ ‬هزار‭ ‬سال‭ ‬هیچ‭ ‬تحقیق‭ ‬و‭ ‬کشف‭ ‬و‭ ‬اختراع‭ ‬برای‭ ‬بهبود‭ ‬جامعه‭ ‬در‭ ‬اروپا‭ ‬صورت‭ ‬نگرفت،‭ ‬جوامع‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬اسلامی‭ ‬امروز‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬پائینترین‭ ‬ردیف‭ ‬اکتشافات‭ ‬و‭ ‬اختراعات‭ ‬و‭ ‬تحقیقات‭ ‬علمی‭ ‬قرار‭ ‬دارند‭ ‬و‭ ‬هیچ‭ ‬تولیدی‭ ‬به‭ ‬فرهنگ،‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬جامعهٔ‭ ‬جهانی‭ ‬عرضه‭ ‬نکرده‭ ‬اند‭. ‬اینها‭ ‬فقط‭ ‬به‭ ‬ادای‭ ‬عبادات‭ ‬اصرار‭ ‬می‭ ‬ورزند،‭ ‬غافل‭ ‬از‭ ‬اینکه‭ ‬قبلهٔ‭ ‬شرق‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬قبله‭ ‬نمای‭ ‬غرب‭ ‬جستجو‭ ‬میکنند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬همهٔ‭ ‬تسهیلات‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬به‭ ‬ادای‭ ‬حج‭ ‬میپردازند‭. ‬در‭ ‬افغانستان‭ ‬در‭ ‬بیخبری‭ ‬از‭ ‬تاریخ‭ ‬و‭ ‬فرهنگ‭ ‬خود‭ ‬رسم‭ ‬چادری‭ ‬پوشئ‭ ‬مسیحیت‭ ‬روم‭ ‬شرقی‭ ‬و‭ ‬نقاب‭ ‬پوشئ‭ ‬اشراف‭ ‬ساسانیان‭ ‬زردشتی‭ ‬را‭ ‬زنستیزانه‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬“ستر‭ ‬و‭ ‬حجاب‭ ‬اسلامی”‭ ‬بر‭ ‬زنان‭ ‬تحمیل‭ ‬میکنند‭. ‬واقعاً‭ ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬نصیب‭ ‬مردم‭ ‬شرق‭ ‬گردیده‭ ‬و‭ ‬شروق‭ ‬شرق‭ ‬در‭ ‬غرب‭ ‬طلوع‭ ‬کرده‭ ‬است‭.‬

تاریخ‭ ‬گواهی‭ ‬میدهد،‭ ‬که‭ ‬ادغام‭ ‬دین‭ ‬با‭ ‬دولت‭ ‬چنانکه‭ ‬عالم‭ ‬مسیحیت‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬قرنها‭ ‬در‭ ‬تاریکی‭ ‬و‭ ‬ظلمت‭ ‬نگهداشت‭ ‬جوامع‭ ‬اسلامی‭ ‬را‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬ظلمت‭ ‬نگه‭ ‬خواهند‭ ‬داشت‭. ‬جاهلیت‭ ‬اول‭ ‬را‭ ‬نبوت‭ ‬محمدی‭ ‬از‭ ‬بیخ‭ ‬و‭ ‬بن‭ ‬برکند،‭ ‬اما‭ ‬جاهلیت‭ ‬دوم‭ ‬به‭ ‬رسالت‭ ‬ما‭ ‬چشم‭ ‬امید‭ ‬دارد‭.‬

عالم‭ ‬هستی‭ ‬و‭ ‬عالم‭ ‬معنی

بعد‭ ‬از‭ ‬آنکه‭ ‬در‭ ‬یونان‭ ‬باستان‭ ‬عقل‭ ‬گرایی‭ ‬بر‭ ‬اسطوره‭ ‬گرایی‭ ‬چیره‭ ‬شد،‭ ‬یونانیها‭ ‬تثبیت‭ ‬و‭ ‬تحقیق‭ ‬علوم‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬عقلانی‭ ‬به‭ ‬بخشهای‭ ‬طبیعی‭ ‬و‭ ‬ماورا‭ ‬الطبیعی‭ ‬یا‭ ‬فزیکی‭ ‬و‭ ‬میتافزیکی‭ ‬تقسیم‭ ‬بندی‭ ‬کردند‭.‬

عالم‭ ‬هستی‭ ‬در‭ ‬غرب‭ ‬همانا‭ ‬عالم‭ ‬طبیعی‭ ‬یا‭ ‬عالم‭ ‬اجسام‭ ‬یا‭ ‬عالم‭ ‬فزیکی‭ ‬است‭. ‬چون‭ ‬از‭ ‬عالم‭ ‬ماورای‭ ‬طبیعی‭ ‬انکار‭ ‬کرده‭ ‬نمیتوانستند،‭ ‬آنرا‭ ‬صرف‭ ‬به‭ ‬همین‭ ‬نام‭ ‬عالم‭ ‬ورای‭ ‬حسی‭ ‬یا‭ ‬عالم‭ ‬ورای‭ ‬جسمی‭ ‬یا‭ ‬عالم‭ ‬میتافزیک‭ ‬نامیدند‭. ‬همین‭ ‬بیگانگی‭ ‬با‭ ‬آن‭ ‬به‭ ‬انکار‭ ‬از‭ ‬وجود‭ ‬عالم‭ ‬معنی‭ ‬در‭ ‬ذهنیت‭ ‬فلسفئ‭ ‬غرب‭ ‬دلیل‭ ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬گردید‭. ‬به‭ ‬این‭ ‬ترتیب‭ ‬هر‭ ‬پدیدهٔ‭ ‬که‭ ‬عقل‭ ‬محدود‭ ‬انسان‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬رسیدگی‭ ‬کرده‭ ‬نتوانست‭ ‬و‭ ‬توان‭ ‬انسان‭ ‬از‭ ‬فهم‭ ‬آن‭ ‬عاجز‭ ‬بود،‭ ‬در‭ ‬ذهنیت‭ ‬غرب‭ ‬موهوم،‭ ‬خیالی،‭ ‬ناموجود،‭ ‬و‭ ‬اسطوره‭ ‬ای‭ ‬پنداشته‭ ‬شد‭.‬

در‭ ‬نتیجه‭ ‬معیار‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬بود‭ ‬عالم‭ ‬هستی‭ ‬در‭ ‬انحصار‭ ‬توانمندئ‭ ‬محدود‭ ‬حسئ‭ ‬انسان‭ ‬تعریف‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬ادراک‭ ‬حسئ‭ ‬انسان‭ ‬معیار‭ ‬وجود‭ ‬هستی‭ ‬پنداشته‭ ‬شد‭. ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬را‭ ‬میتوان‭ ‬در‭ ‬محدودیت‭ ‬های‭ ‬همین‭ ‬روش‭ ‬انسان‭-‬محوری‭ ‬تعریف‭ ‬کرد،‭ ‬اما‭ ‬انسان‭ ‬فاقد‭ ‬معنویت،‭ ‬روحانیت،‭ ‬و‭ ‬فاقد‭ ‬وجدان‭ ‬آگاه‭. ‬انسانی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬غفلت‭ ‬از‭ ‬الوهیت‭ ‬اندرونی‭ ‬اش‭ ‬انکار‭ ‬میشود‭. ‬همچنان‭ ‬به‭ ‬سبب‭ ‬نبود‭ ‬عالم‭ ‬معنی‭ ‬در‭ ‬فرهنگ‭ ‬یونان‭ ‬عقلانیت‭ ‬شان‭ ‬متکی‭ ‬به‭ ‬قوهٔ‭ ‬ادراک‭ ‬حواس‭ ‬ماند‭ ‬و‭ ‬شناخت‭ ‬شان‭ ‬از‭ ‬عالم‭ ‬هستی‭ ‬در‭ ‬محدودیت‭ ‬عالم‭ ‬حسی‭ ‬توجیه‭ ‬و‭ ‬تعریف‭ ‬شد‭. ‬

فرهنگ‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬سیاست‭ ‬اروپایی‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬همین‭ ‬روش‭ ‬و‭ ‬روند‭ ‬را‭ ‬دنبال‭ ‬کرد‭: ‬الهیات‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬فلسفه‭ ‬به‭ ‬دور‭ ‬انداختند،‭ ‬روحیات‭ ‬و‭ ‬روحانیت‭ ‬“به‭ ‬معنای‭ ‬درست‭ ‬آن”‭ ‬نادیده‭ ‬گرفته‭ ‬شد،‭ ‬بعدها‭ ‬خداوند‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬جسمانیت‭ ‬حضرت‭ ‬عیسی‭ ‬توصیف‭ ‬کردند‭ ‬و‭ ‬آنرا‭ ‬در‭ ‬انحصار‭ ‬دیانت‭ ‬تحمیل‭ ‬کردند‭ ‬تا‭ ‬آنکه‭ ‬اعتراض‭ ‬تجدد‭ ‬گرایی‭ ‬و‭ ‬اصلاحات‭ ‬“پروتستانت”‭ ‬سلطهٔ‭ ‬استبداد‭ ‬دینی‭ ‬را‭ ‬برچید‭ ‬و‭ ‬دولت‭ ‬های‭ ‬کاملاً‭ ‬دینی‭ ‬جای‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬دولت‭ ‬های‭ ‬سکولار‭ ‬و‭ ‬عرفی‭ ‬واگذاشت‭.‬

در‭ ‬مقابل‭ ‬این‭ ‬روش‭ ‬انسان‭-‬محوری‭ ‬تمدن‭ ‬اسلام‭ ‬خدا‭-‬محوری‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬عالم‭ ‬معنویت‭ ‬و‭ ‬عقلانیت‭ ‬مطرح‭ ‬کرد‭ ‬و‭ ‬الوهیت‭ ‬انسان‭ ‬درعرصه‭ ‬وحیانی‭ ‬و‭ ‬عقلانی‭ ‬آن‭ ‬جا‭ ‬گرفت‭. ‬برای‭ ‬اینکه‭ ‬دانش‭ ‬بشریت‭ ‬قربانی‭ ‬پله‭ ‬بینی‭ ‬های‭ ‬تعصبات‭ ‬نشود‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬علم‭ ‬مخاصمت‭ ‬و‭ ‬فرقه‭ ‬گرایی‭ ‬صورت‭ ‬نگیرد،‭ ‬بر‭ ‬فحوای‭ ‬“ٱلَّذِى‮ ‬عَلَّمَ‮ ‬بِٱلْقَلَمِ‭ ‬‭*‬‭ ‬عَلَّمَ‮ ‬ٱلْإِنسَـٰنَ‮ ‬مَا‮ ‬لَمْ‮ ‬يَعْلَمْ‭ ‬‭*‬‭ ‬”‭ ‬کسب‭ ‬علم‭ ‬منحصر‭ ‬به‭ ‬“علم‭ ‬دین”‭ ‬نماند‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬مدرسه‭ ‬به‭ ‬جامعه‭ (‬پوهنتون‭) ‬ارتقا‭ ‬یافت،‭ ‬که‭ ‬بعد‭ ‬ها‭ ‬اروپایان‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬تقلید‭ ‬از‭ ‬مسلمانان‭ ‬تعلیمات‭ ‬Seminary‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬University‭ ‬گسترش‭ ‬دادند‭. ‬دانشمندانی‭ ‬چون‭ ‬فارابی،‭ ‬ابن‭ ‬سینا،‭ ‬ابن‭ ‬رشد،‭ ‬غزالی،‭ ‬سهروردی‭ ‬و‭ ‬دیگران‭ ‬پدیدهٔ‭ ‬خداوند‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬تقابل‭ ‬با‭ ‬اندیشه‭ ‬های‭ ‬ادیان‭ ‬دگر‭ ‬مطرح‭ ‬کردند‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬علوم‭ ‬عقلانی‭ ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬فراگیر“هم‭ ‬این‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬آن”‭ ‬مطالعه‭ ‬گردید،‭ ‬مثلاً‭ ‬فلسفهٔ‭ ‬نیم‭ ‬جان‭ ‬مثبتهٔ‭ ‬یونان‭ ‬به‭ ‬حکمت‭ ‬اسلامی،‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬فلسفهٔ‭ ‬اشراق‭ ‬تبدیل‭ ‬شد‭.‬

جهان‭ ‬شرق‭ ‬از‭ ‬افراط‭ ‬دینی‭ ‬رنج‭ ‬میبرد‭ ‬و‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬از‭ ‬بی‭ ‬دینی‭. ‬دین‭ ‬ممکن‭ ‬هم‭ ‬درد‭ ‬باشد‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬درمان‭ ‬به‭ ‬شرط‭ ‬آنکه‭ ‬راه‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬خدا‭ ‬باشد‭ ‬نه‭ ‬وسیلهٔ‭ ‬رسیدن‭ ‬به‭ ‬قدرت‭.‬

نمی‌بینم‭ ‬نشاط‭ ‬عیش‭ ‬در‭ ‬کس

نه‭ ‬درمان‭ ‬دلی‭ ‬نه‭ ‬درد‭ ‬دینی

غرب‭ ‬زدگی‭ ‬شرقیان‭ ‬

خدا‭ ‬پرستان‭ ‬معاصر‭ ‬ناخودآگاه‭ ‬دچار‭ ‬غرب‭ ‬زدگی‭ ‬شده‭ ‬اند‭. ‬خدا‭ ‬را‭ ‬عوض‭ ‬آنکه‭ ‬اندرونی‭ ‬پندارند،‭ ‬حسی‭ ‬تعریف‭ ‬میکنند،‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬آن‭ ‬چنان‭ ‬شخصیت‭ ‬میدهند،‭ ‬اسطوره‭ ‬های‭ ‬کتب‭ ‬آسمانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬تقلید‭ ‬مسیحیون‭ ‬و‭ ‬کلمیون‭ ‬تاریخی‭ ‬میسازند،‭ ‬تا‭ ‬به‭ ‬آنها‭ ‬اعتبار‭ ‬علمی‭ ‬داده‭ ‬باشند‭. ‬اینها‭ ‬با‭ ‬دیدگاه‭ ‬انسان‭-‬محوری‭ ‬در‭ ‬صدد‭ ‬اثبات‭ ‬خداوند‭ ‬هستند‭. ‬بدیهی‭ ‬است،‭ ‬که‭ ‬اثبات‭ ‬خداوند‭ ‬صرف‭ ‬از‭ ‬راه‭ ‬عقلانیت‭ ‬ممکن‭ ‬نیست‭. ‬اما‭ ‬این‭ ‬به‭ ‬عدم‭ ‬وجود‭ ‬خداوند‭ ‬دلالت‭ ‬نمیکند،‭ ‬بلکه‭ ‬محدودیت‭ ‬توانمندئ‭ ‬عقلانئ‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬ثابت‭ ‬میسازد‭ – ‬انسان‭ ‬عاری‭ ‬از‭ ‬معنویت‭ ‬و‭ ‬خالی‭ ‬از‭ ‬روحانیت‭. ‬انسانی‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬حواس‭ ‬ناقص‭ ‬اش‭ ‬جرأت‭ ‬میکند،‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬معیار‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬بود‭ ‬خداوند‭ ‬قرار‭ ‬دهد‭. ‬انسان‭ ‬متناهئ‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬عقل‭ ‬متناهی‭ ‬اش‭ ‬خداوند‭ ‬لایتناهی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬زمانمندئ‭ ‬وجود‭ ‬خود‭ ‬حذف‭ ‬میکند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬اصطلاح‭ ‬نیچه‭ ‬مردن‭ ‬خداوند‭ ‬را‭ ‬اعلان‭ ‬میکند‭.‬

منطق‭ ‬زمان‭ ‬خطی‭ ‬حکم‭ ‬میکند،‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬آنچه‭ ‬موجود‭ ‬است،‭ ‬زمانی‭ ‬وجود‭ ‬نداشت‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬استدلال‭ ‬ابدیت‭ ‬خداوند‭ ‬مورد‭ ‬سؤال‭ ‬قرار‭ ‬میگیرد‭. ‬پس‭ ‬اقلاً‭ ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬حکمت‭ ‬اسلامی،‭ ‬خداوند‭ ‬هست،‭ ‬ولی‭ ‬“موجود”‭ ‬نیست‭. ‬اما‭ ‬ابدیت‭ ‬خداوند‭ ‬در‭ ‬تجلیات‭ ‬او‭ ‬بر‭ ‬جا‭ ‬میماند‭. ‬سؤالی‭ ‬که‭ ‬باید‭ ‬مطرح‭ ‬شود‭ ‬اثبات‭ ‬وجود‭ ‬خداوند‭ ‬نیست،‭ ‬بلکه‭ ‬اثبات‭ ‬وجود‭ ‬خود‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬این‭ ‬مفهوم‭ ‬که‭ ‬انسان‭ ‬باید‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬بود‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬ثابت‭ ‬کند‭ ‬تا‭ ‬لیاقت‭ ‬و‭ ‬شایستگئ‭ ‬هست‭ ‬و‭ ‬بود‭ ‬خداوند‭ ‬را‭ ‬داشته‭ ‬باشد‭.‬

در‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬نبود‭ ‬من‭ ‬اندیشه‭ ‬گمان‭ ‬ها‭ ‬داشت

از‭ ‬عشق‭ ‬هویدا‭ ‬شد‭ ‬این‭ ‬نکته‭ ‬که‭ ‬هستم‭ ‬من

ما‭ ‬کی‭ ‬هستیم؟

غرب‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬از‭ ‬ذهنیت‭ ‬زمین‭-‬مرکزی‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬ذهنیت‭ ‬آفتاب‭- ‬مرکزی‭ ‬خود‭ ‬آزاد‭ ‬ساخت،‭ ‬ولی‭ ‬با‭ ‬تمام‭ ‬پیشرفتهایش‭ ‬از‭ ‬ذهنیت‭ ‬انسان‭ – ‬مرکزی‭ ‬یا‭ ‬انسان‭ ‬مرکزپنداری‭ ‬آزاد‭ ‬نشده‭ ‬است‭. ‬حسب‭ ‬ذهنیت‭ ‬جبر‭ ‬در‭ ‬اختیار‭ ‬“یا‭ ‬این‭ ‬یا‭ ‬آن”‭ ‬سلطهٔ‭ ‬انسان‭-‬مرکزی‭ ‬مطلق‭ ‬درغرب‭  ‬خداوند‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬حاشیه‭ ‬قرار‭ ‬داده‭ ‬است‭. ‬خدا‭ -‬محوری‭ ‬برای‭ ‬شان‭ ‬هیچ‭ ‬مطرح‭ ‬نیست،‭ ‬چه‭ ‬رسد‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬خدا‭ ‬گزینهٔ‭ ‬باشد‭. ‬این‭ ‬طرزدید‭ ‬تعجب‭ ‬آور‭ ‬نیست‭ ‬چون‭ ‬علم‭ ‬جهان‭ ‬غرب‭ ‬پیوسته‭ ‬قربانی‭ ‬ذهنیت‭ ‬خالی‭ ‬و‭ ‬عاری‭ ‬از‭ ‬خدا‭-‬مرکزی‭ ‬بوده‭ ‬است‭ – ‬خدا‭ ‬مرکزئ‭ ‬که‭ ‬میتوانست‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬معنویت‭ ‬اش‭ ‬بشناسد‭.‬

آنچه‭ ‬معنویت‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬بیشتر‭ ‬صدمه‭ ‬میزند‭ ‬علم‭ ‬و‭ ‬تحقیق‭ ‬با‭ ‬ذهنیت‭ ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬است،‭ ‬مثلاً‭ ‬اینکه‭ ‬چارلز‭ ‬دراوین‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬“تحول‭ ‬جسمانی”‭ ‬اش‭ ‬صرفاً‭ ‬حیوانی‭ ‬تعریف‭ ‬میکند،‭ ‬کارل‭ ‬مارکس‭ ‬از‭ ‬دیدگاه‭ ‬اقتصادی‭ ‬روی‭ ‬غریزهٔ‭ ‬زیست‭ ‬و‭ ‬زنده‭ ‬ماندن‭ ‬جسمانئ‭ ‬انسان‭ ‬تمرکز‭ ‬میکند،‭ ‬یا‭ ‬زیگموند‭ ‬فروید،‭ ‬که‭ ‬کرامت‭ ‬انسانی‭ ‬را‭ ‬زیر‭ ‬سایهٔ‭ ‬غریزهٔ‭ ‬شهوانی‭ ‬قرار‭ ‬میدهد‭ ‬و‭ ‬قوهٔ‭ ‬ادراکیهٔ‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬شعورناآگاه‭ ‬محصور‭ ‬میسازد‭.‬

تمدن‭ ‬غرب‭ ‬سطح‭ ‬زندگی‭ ‬انسانها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬طب،‭ ‬تخنیک،‭ ‬رفاه‭ ‬عامه‭… ‬فرسنگها‭ ‬به‭ ‬پیش‭ ‬برده،‭ ‬ولی‭ ‬در‭ ‬غربت‭ ‬خدا‭ ‬نشناسی‭ ‬از‭ ‬خود‭ ‬بیگانه‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬جامعهٔ‭ ‬که‭ ‬ارزشهای‭ ‬اجتماع‭ ‬پیوسته‭ ‬به‭ ‬سوی‭ ‬حیوانیت‭ ‬گرایش‭ ‬پیدا‭ ‬میکند،‭ ‬گریز‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬بیگانگی‭ ‬یا‭ ‬Social Alienation‭ ‬را‭ ‬بار‭ ‬میآورد‭ ‬و‭ ‬فرار‭ ‬از‭ ‬قید‭ ‬چنین‭ ‬تحریمات‭ ‬ذهنی‭ ‬صرف‭ ‬از‭ ‬دریچه‭ ‬های‭ ‬فرهنگهای‭ ‬با‭ ‬بُعد‭ ‬معنویت‭ ‬میسر‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬این‭ ‬غربت‭ ‬غربیها‭ ‬شرق‭ ‬زده‭ ‬میشوند‭ ‬و‭ ‬پیر‭ ‬و‭ ‬جوانان‭ ‬خانه‭ ‬گریز،‭ ‬فرهنگ‭ ‬گریز،‭ ‬دین‭ ‬گریز،‭ ‬وطن‭ ‬گریز‭… ‬میشوند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دامن‭ ‬تمدنها،‭ ‬دیانتها،‭ ‬و‭ ‬معرفتهائ‭ ‬معنوئ‭ ‬دگر‭ ‬پناه‭ ‬میبرند‭.‬

این‭ ‬کار‭ ‬برای‭ ‬شرقی‭ ‬های‭ ‬آواره‭  ‬در‭ ‬غرب‭ ‬اغتشاش‭ ‬و‭ ‬ناراحتیهائ‭ ‬ذهنی‭ ‬ایجاد‭ ‬میکند‭. ‬آنهائ‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬غربت‭ ‬به‭ ‬شرق‭ ‬میگریزند‭ ‬تا‭ ‬در‭ ‬دامن‭ ‬فرهنگ‭ ‬غرب‭ ‬نفس‭ ‬راحت‭ ‬بکشند،‭ ‬یک‭ ‬بار‭ ‬دگر‭ ‬با‭ ‬تزلزل‭ ‬و‭ ‬شکست‭ ‬و‭ ‬ریخت‭ ‬اجتماع‭ ‬غرب‭ ‬روبرو‭ ‬میشوند‭. ‬این‭ ‬مشکل‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬دامنگیر‭ ‬نسل‭ ‬دوم‭ ‬آورگان‭ ‬فرهنگهای‭ ‬شرقی‭ ‬در‭ ‬غربت‭ ‬غرب‭ ‬میشود،‭ ‬که‭ ‬جوانان‭ ‬شان‭ ‬در‭ ‬آوارگئ‭ ‬متداوم‭ ‬محیط‭ ‬پیوسته‭ ‬در‭ ‬تغییر‭ ‬با‭ ‬اجتماعی‭ ‬مقابل‭ ‬میشوند،‭ ‬که‭ ‬آنها‭ ‬را‭ ‬نمیپذیرد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬بیگانگی‭ ‬به‭ ‬افراطی‭ ‬ترین‭ ‬جنبش‭ ‬ها‭ ‬چون‭ ‬داعش‭ ‬پناه‭ ‬میبرند‭ ‬تا‭ ‬برای‭ ‬خود‭ ‬دنیای‭ ‬دگری‭ ‬بسازند‭. ‬ولی‭ ‬این‭ ‬چاره‭ ‬رهایشی‭ ‬است،‭ ‬نه‭ ‬آسایشی‭ ‬و‭ ‬خالی‭ ‬از‭ ‬عطوفت‭ ‬زیرا‭ ‬زندگئ‭ ‬شان‭ ‬تهی‭ ‬از‭ ‬هدف،‭ ‬تهی‭ ‬از‭ ‬ارزش‭ ‬زیستن‭ ‬و‭ ‬تهی‭ ‬از‭ ‬معنی‭ ‬میشود‭. ‬

در‭ ‬آن‭ ‬سوی‭ ‬دگر‭ ‬جوامع‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬اسلامی‭ ‬وضع‭ ‬وخیمتر‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬را‭ ‬تجربه‭ ‬میکنند‭. ‬آنها‭ ‬از‭ ‬خداپرستی‭ ‬به‭ ‬دین‭ ‬پرستی‭ ‬و‭ ‬افراط‭ ‬دین‭ ‬گرایی‭ ‬رو‭ ‬میآورند‭. ‬اگر‭ ‬خدا‭ ‬پرست‭ ‬هم‭ ‬شوند،‭ ‬خداوند‭ ‬صنع‭ ‬ذهن‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬میپرستند‭ ‬تا‭ ‬صانع‭ ‬کل‭ ‬را‭. ‬چون‭ ‬آنقدر‭ ‬در‭ ‬شخصیت‭ ‬خود‭ ‬گم‭ ‬گشته‭ ‬اند،‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬خداوند‭ ‬هم‭ ‬شخصیت‭ ‬میدهند‭ – ‬شخصیت‭ ‬انسانئ‭ ‬پر‭ ‬از‭ ‬خشونت‭ ‬و‭ ‬قهر‭ ‬و‭ ‬غضب‭ ‬انتقام‭ ‬دهشت‭ ‬و‭ ‬وحشت،‭ ‬نه‭ ‬شخصیت‭ ‬حب‭ ‬و‭ ‬حلم‭ ‬و‭ ‬رحم‭ ‬و‭ ‬لطف‭ ‬و‭ ‬مهربانی‭. ‬در‭ ‬نتیجه‭ ‬در‭ ‬فضای‭ ‬خشونتبارتحریم‭ ‬و‭ ‬تعذیر‭ ‬و‭ ‬تکفیر‭ ‬اسیر‭ ‬میمانند،‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬از‭ ‬تکریم‭ ‬و‭ ‬تلطیف‭ ‬و‭ ‬تحبیب‭ ‬خبری‭ ‬نیست‭ ‬تا‭ ‬انسان‭ ‬را‭ ‬انسانتر‭ ‬بسازد‭. ‬مسلمانان‭ ‬امروز‭ ‬با‭ ‬ذهنیت‭ ‬کهنه،‭ ‬با‭ ‬علم‭ ‬کهنه‭ ‬با‭ ‬گرایشهای‭ ‬کهنه‭ ‬عقبروی‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬پیشرفت‭ ‬ترجیح‭ ‬میدهند‭ ‬و‭ ‬سلفیت‭ ‬را‭ ‬عوض‭ ‬تجدد‭ ‬و‭ ‬نو‭ ‬آوری‭ ‬و‭ ‬نونگری‭ ‬می‭ ‬پسندند‭.‬

‭                    ‬ترسم‭ ‬نرسی‭ ‬به‭ ‬کعبه‭ ‬ای‭ ‬اعرابی

این‭ ‬ره‭ ‬که‭ ‬تو‭ ‬میروی‭ ‬به‭ ‬ترکستانست

‭ ‬دکتور‭ ‬زمان‭ ‬ستانیزی

استاد‭ ‬الهیات‭ ‬وعرفان‭ ‬در‭ ‬پوهنتون‭ ‬تحصیلات‭ ‬عالی‭ ‬پسِفیکا،‭ ‬ایالات‭ ‬متحده‭ ‬آمریکا

مطالب مشابه

Back to top button