سیاست و تاریخ

طاق‭ ‬ظفر‭- ‬حماسه‭ ‬ای‭ ‬در‭ ‬مرمر‭ – ‬تجسم‭ ‬اندیشهٔ‭ ‬آزادی‭ ‬خواهانهٔ‭ ‬شاه‭ ‬امان‭ ‬الله

ارزش ملی ومعنوی طاق ظفر پغمان واینکه چرا و چګونه این سمبول ارزشمند ملی و دیگر سمبول ها چون بت های بامیان، قصر دارالامان، موزیم ملی و … تخریب گردیدند:

قرار مقولهٔ معروف، سه طریق نابود کردن یک ملت وتمدن وجود دارد:

اول: نابودکردن ارزش های خانواده

دوم: نابود کردن سیستم تعلیمی و تربیتی

سوم: تخریب هویت ملی با از بین بردن سمبول ها و  بی اعتبار کردن سرمشق ها، اندیشمندان متعهد و شخصیت های ملی و اجتماعی

هدف اول با بی ارزش ساختن نقش ومقام زن برآورده میشود، تا حدی که زن و مادر بودن مایهٔ خجلت باشد نه افتخار.

برای نیل به هدف دومی بی ارزش ساختن تعلیم و تربیت، و تحقیر و توهین به رول و مقام معلم

راه دستیابی به هدف سومی تخریب و تحقیر دانشمندان، اندیشمندان، سرمشق ها و سمبول های جامعه

ذهنیت اجتماعی طوری عیار ساخته میشود تا کارنامه های سمبول ها و سرمشق های ملی بی ارزش جلوه داده شده تا حدی که این نماد ها مورد شک و تردید قرار گرفته و کسی به ایشان گوش نداده و به آنها اقتدا نکند.

در نبود معنوی مادر آگاه، معلم متعهد و سقوط سمبول ها، چه کسی ارزش های فردی، اجتماعی و ملی را رشد و پرورش خواهد داد؟

با تأثر و درد که در پنج دههٔ اخیر اجنبی ها با پیروی از فورمول فوق و استفاده از ایادی چپی و راستی خود توانستند به این هدف دست یافته و خانهٔ مشترک افغان ها را به حالت فلاکتبار کنونی برسانند.

طاق ظفر پغمان یکی از این سمبول هاست که آماج توهین و تخریب قرار گرفت.

طاق ظفر پغمان  یا سمبول آزادی افغانستان از استعمار انگلیس

طاق ظفر پغمان بنای یادگاری است که به یادبود استرداد استقلال افغانستان به تاریخ ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ هجری شمسی (۱۹ اگست ۱۹۱۹م) از استعمار بریتانیا آباد گردید وهمه ساله برای یک هفته جشن آزادی در آنجا از طرف مردم تجلیل میگردید.

طاق ظفر در تپهٔ پغمان که در ۲۵ کیلومتری غرب کابل موقعیت دارد، بنا گردیده است. ولسوالی سرسبز پغمان دارای آب وهوای گوارا و مطبوع است. پغمان یکی از زیباترین تفریحگاه های تابستانی افغانستان است که همه ساله تعداد بیشماری از هموطنان ما از آن دیدن می کنند. قابل یادآوریست که در این درهٔ سرسبزو زیبا شاه ترقی پسند افغانستان امان خان  بتاریخ اول جون سال ۱۸۹۲م نیز زاده شده است.

آبدهٔ تاریخی طاق ظفر شامل دو بنای سفید رنگ مرمرین بزرگ و کوچک است. در کتیبه های سنگی طاق ظفر معاهدهٔ استقلال افغانستان وبر دیوارها وسقف کمان مانند آن نام های فرزندان فداکار افغانستان که درخت استقلال را با خون خویش آبیاری نموده اند، حک گردیده است.

ساختمان این بنای تاریخی به دستور شاه امان الله در سال ۱۹۲۸م بعد از آنکه شاه و ملکه ثریا طرزی از سفر اروپایی، معماران و دیزاینر های غربی را غرض تزین کابل با خود آورند، تکمیل گردید.

با تأسف که در جریان جنگ های چند دههٔ اخیر این بنای تاریخی آگاهانه و غیرآگاهانه صدمات بزرگی را متحمل گردید. بالاخره طاق ظفر در سال ۲۰۰۵م   (۱۳۸۴ هجری شمسیص) از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به تمویل مالی ۱۸۶ هزار دالر توسط یک موسسهٔ امریکایی در مدت شش ماه بازسازی و مرمت گردید، البته با حفظ اصالت تاریخی ولی تغییرات اندک نظر به اصل بنا، که باید در فرصت مناسب مورد مداقه و بررسی قرار گیرد.

مطالب مشابه

Back to top button