چهره ها

متین عثمانی و ‬طنین‭ ‬دلانگیز‭ ‬صدایش

پیغله مو ملاله ده

ځوان مو خوشحال خان دی

امروز صحبت از متین است، متین عثمانی! متینی که مثل نامش، شخصیت اش هم آرام و متین است. متینی که صدای دلانگیز اش نعرهٔ  “پیغله مو ملاله ده – ځوان مو خوشحال خان دی!”  را در آسمان آبی وطن بلند کرد و با این ترنم اش یکی از بهترین آهنگهای میهنی را بنام خود ضرب زد.

متین چهار ساله بود که با فامیل اش وطن را به قصد زنده ماندن ترک کرد. ماجرای بیوطنی وی از هند آغاز شد و در سرزمین شاهی هالند ادامه یافت. ترنم به زبان هندی از آموزه های دورطفولیت وی است ولی تکلم به زبانهای شیرین پشتو و دری امانت والدین اوست که وی در حفظ آن یک امانت دار صادق بوده است. متین عثمانی در آوان جوانی به هنر موسیقی روی آورده است و از سالها بدینسو با برادرش ریحان عثمانی که تحصیل کرده مکتب موسیقی در هالند است و در بخش کمپوز و نواختن آلات موسیقی پرده وی را یاری میرساند، میخواند و گوش های هموطنان خود را در داخل و خارج از وطن مینوازد. وی در پاسخ به سوالی در مورد تحصیلات اش گفت که اقتصاد بین المللی تحصیل کرده است و در مسلک اش مصروف کار است. موسیقی عشق و علاقهٔ اشغالگریست که سالهاست زنده گی او را رنگ و بوی دیگری بخشیده است.

 متین عثمانی کار هنری خود را با عرضه کردن البوم “جنون” که در برگیرندهٔ کمپوز های جناب نینواز و جناب عبدالله نوابی بود آغاز  و بعداً با البوم “ګران افغانستان” ادامه داد. سلسلهٔ آهنگهای متین عثمانی شامل آهنگهای دری، پشتو، هندی و اخیراً مکس دری و عربی است.

وی کنسرت های متعدد را در هالند، آلمان، بلجیم، دنمارک، انګلستان، کانادا و ایالات متحدهٔ امریکا برای علاقمندان صدای خود اجرا نموده که با استقبال گرم مردم مواجه شده است.

متین عثمانی از سال ۲۰۱۶ میلادی بدینسو با مؤسسهٔ خیریهٔ  “اطفال بدون سرحد” یا  “Children without Boarder”   همکاری دارد و خود را متعهد به مساعد ساختن زمینهٔ آموزش برای اطفال وطن میداند. وی اخیراً همکاری خود را با ساختار “Afghan International School” اعلان نموده است و علاقمند است که نه تنها به شکل حضوری بلکه به شکل مجازی هم در روشنگری نسل آینده ساز وطن سهم بگیرد.

اولین سفر وی به افغانستان عزیز بعد از ترک وطن در سال ۲۰۱۲م بود که محبت بی نهایت و صمیمیت وطنی مردم باعث شد که این گمشده یکبار دیگر گرمی آغوش وطن را احساس کند و راه اش به سوی وطن باز گردد. 

در سال ۲۰۱۱ م متین عثمانی با سه آوازخوان دیګر هر یک شفیق مرید، ولی فتح علی خان و بشیر همدرد در کتګوری آوازخوانان تازه کار کاندیدای لوح تقدیر ګردید.

آهنګ  “پیغله مو ملاله ده ځوان مو خوشحال خان دی” را در سال ۲۰۱۷ م به اساس کمپوزی که کمپوزیتو جوان و مسلکی ما ریحان عثمانی آماده کرده بود خواند و در افغانستان زیبا تصویر پردازی نمود.‌ این آهنګ زیبا که از هر صدای آن عشق به افغانستان زیبا فریاد کشیده میشود متین عثمانی را به اوج شهرت اش رسانید. 

مصیبت جهانګیر کرونا سلسلهٔ سفر های متین عثمانی را متوقف ساخت ولی کار تولیدی اش را سرعت بخشید. وی پلان دارد با دست پر از آهنگ های هنری زیبا سفر هایش را دوباره از سر گیرد و قرار است که سفر های هنری اش از افغانستان عزیز آغاز گردد.

یکی از خاطرات جالب متین عثمانی ملاقات حامد کرزی ریس جمهور سابق   افغانستان در پروازی  به سوی کابل بود. حامد کرزی بعد از معرفت  با  متین عثمانی وی را برای صرف نان چاشت دعوت نمود.

برای این آواز خوان جوان و خوش صدای  ما مؤفقیت آرزو میکنیم.

مطالب مشابه

Back to top button