ساینس و طبابت
Trending

بوی دهن روزه دار

دلایل و طرق پیشگیری از آن چی میباشد ؟

در مطالبات دینی برای بوی نامطبوع دهن روایات وجود دارد گویا که بوی دهن روزه دار همچو بوی مشک و عنبر است. اما مطالعات طبی نشان می‌دهد که ایجاد بوی نامطبوع که تحت عنوان Halitosis مطالعه میشود بنابر دلایل و عوامل مشخص همچو تخمر باکتری ها و امراض ارگان های مختلف بدن ببار می آید. روی هم رفته اینکه چطور بوی نامطبوع در جوف دهن بوجود می آید خاصتاً در ماه مبارک رمضان، مورد بحث قرار می دهیم.

جوف دهن بمثابه آئینه وجود نمایانگر شخصیت فرد محسوب می گردد. ایجاد بوی نامطبوع جوف دهن در هر زمان می تواند ارتباطات اجتماعی شخص را صدمه زند. در هنگام روزه‌داری، دهن خشک‌شده و بوی نامطبوع ایجاد می کند اینکه دیگر کدام عوامل باعث ایجاد بوی نامطبوع در جوف دهن می گردد قرار ذیل خلاصه می گردد.

حفظ الصحیه نامناسب جوف دهن:

حفظ الصحیه خراب جوف دهن باعث ایجاد پلاک های دندانی شده که از سبب تجمع باکتری ها بوجود می آید، پوسیدگی های دندان و امراض بیره، لسان و لوزه تان ها، دندان های مصنوعی، و مشکلات سینوس ها عوامل موضعی دیگری است که سبب ایجاد بوی نامطبوع در جوف دهن می شود.

امراض سیستمیک:

امراض ریوی، امراض طرق هضمی مانند سوءهاضمه، ریفلکس معده یا GERD، افزایش اسید معده، امراض جگر، امراض کلیوی، مرض دیابت، امراض خون، تشوشات عصبی و معلولیت های ذهنی و روانی  ازجمله عوامل است که سبب ایجاد بوی نامطبوع در جوف دهن نزد شخص مصاب می کردد.

غذا و مواد خوراکه:

یکی از دلایل عمده در ایجاد بوی نامطبوع جوف دهن استفاده از خوراکه بابی است که سبب ایجاد بوی در دهن می‌شود مانند؛ پیاز، سیر، غذا های چرب و تند، مواد خوراکه دارای قدرت چسبندگی در دندانها، و نوشیدنی های الکولی از جمله مواد خوراکی است که سبب ایجاد بوی نامطبوع نزد شخص مصرف کنند میگردد.

ادویه جات:

دوا هایکه برای کاهش فشار خون، تداوی سینوزیت ها و احتقان یا بندش بینی در سرما خوردگی ها استفاده می‌شود، انتی هیستامین ها که بمنظور تداوی حساسیت ها بکار می رود ازینکه سبب ایجاد خشکی در جوف دهن می گردد بوی نامطبوع را در جوف دهن نزد فرد ببار می اورد.

همچنان ادویجات که برای مبتلایان صرع تجویز می شود سبب افزایش حجم بیره يي شده که زمینه را برای ایجاد پلاک های دندانی مساعد می سازد، نیز سبب ایجاد بوی نامطبوع نزد شخص مصاب میگردد.

اعتیاد و مصرف تنباکو:

استفاده از مستحضرات تنباکو و مواد مخدره ازینکه سبب خشکی جوف دهن میگردد، در ایجاد بوی نامطبوع دهن نقش دارد.

خشکی دهن

خشکی دهن یکی از دلایل اصلی برای تاسس بوی نامطبوع دهن روزه دار می باشد که ازباعث دیهایدریشن یا کمبود مایعات/آب بدن ببار می آید. زمانیکه بدن با کاهش مایعات روبرو شود افرازات بزاق یا لعاب دهن که توسط غدوات متعدد بزاقی که در جوف دهن موقعیت دارد مواجه می گردد. باکاهش بزاق شستشوی جوف دهن بدرستی صورت نمی گیرد و PH نارمل جوف دهن که حد اوسط آن را ۶.۵ قبول نموده تغیر و زمینه را برای تکثیر باکتریهای فرصت طلب مساعد می سازد. با این حالت در دهن شخص روزدار بوی نامطبوع تاسس میکند، خاصتاً نزد کسانی که در رعایت حفظ الصحیه جوف دهن نیز مشکل دارند.

طرق و راه های جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع در جوف دهن بخصوص در ماه رمضان کدام ها اند.

در ماه رمضان بهتر است تا رژیم غذایی خود را طوری تنظیم نمود که حاوی مقدار بیشتر پروتین و برعکس مقدار چربی‌ها و مقدار کابوهایدریت های آن محدود باشد.

با مصرف غذای چرب، در معده کیتون ایجاد شده و شروع به تخمر می کند که سبب بوی نامطبوع در معده می شود. این بو از طریق مری به جوف دهن رسیده و با تنفس آمیخته شده سبب بوی نامطبوع نزد شخص میشود.

بامصرف کابوهایدریت های خوب که در میوه جات دیده میشود، چربی اخذ شده در مواد غذایی را خوبتر هضم و از ایجاد کیتون در معده جلوگیری می نماید.

هم چنان کوشش گردد تا رژیم غذایی سُبک و ملایم در ماه رمضان بمصرف برسد تا از گیر ماندن و چسبندگی در دندانها نیز جلوگیری کرده باشید.

از هیل چای و نعنا برای طعم غذا استفاده نماید که بااین روش می‌ توان بوی نامطبوع جوف دهن را نیز ازبین برد.

برس و نخ دندان ها:

بعد از مصرف مواد غذایی نخ نمودن دندان ها و برس دندان ها را فراموش نکنید. با استفاده از نخ دندانی مواد گیرمانده در میان دندان‌ها دور ساخته شده که در جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع مفید واقع میگردد. همینطور هنگام برس نمودن دندان‌ها، برس نمودن لسان/زبان خود را نیز فراموش نکنید. همچنان افرادی که از پروتیز های دندانی(دندان های مصنوعی)، استفاده میکنند، توجه جدی در پاکی بودن و شستشوی بموقع آن بخرج دهند.

نوشیدن مایعات به مقدار کافی در ماه رمضان خصوصاً هنگام سحری بدن شما را از کمبود آب محافظت نموده که درینصورت مقدار کافی بزاق در جوف دهن نیز سرازیر شده و در شستشوی جوف دهن موثر تمام می‌شود.

* دهن شویه ها ! بخاطر داشته باشید که دهن شویه ها نیز سبب خشکی جوف دهن میگردد، ازین رو بهتر است از استفاده خودسرانه يي آن در ماه رمضان جلوگیری کرد.

نوت؛ امراض سیستمیک و ادویجات که سبب ایجاد بوی نامطبوع در جوف دهن می گردد بهتر است درین مورد مشوره داکتر معالج خویش را باخود داشته باشید.

ماه مبارک رمضان فرصت مناسب برای ترک اعتیاد است، و مصرف تنباکو و مواد مخدره بنابر ایجاد خشکی در جوف دهن سبب تاسس بوی نامطبوع در جوف دهن میگردد.

مطالب مشابه

Back to top button