ساینس و طبابت

رمضان و صحت

شَهْرُ رَمَضَانَ الّذِی أَنَزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ

ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، طاعات و عبادات است. نکاتی را که در این ماه مبارک از پس منظر صحت و سلامتی بدن در نظر باید داشت، چنین خلاص میکردد.

۱- نوشیدن مقدار کافی آب

کوشش گردد تا در هنگام سحری بیشتر از میوه جات استفاده شود و نوشیدن مقدار کافی آب را درهنگام سحری فراموش ننماید.

۲- تغذی

ازینکه در ماه رمضان دفعات خوراک بدو وقت معین تنزیل یافته ازینروع در فعالیت سیستم هضمی(معده و روده ها)، ما نیز تغیرات وظیفوی نسبی رونما می‌شود، بناً بهتر است در نوعیت غذا اخذ شده توجه جدی داشته باشیم؛

– بهتر است رژیم غذایی سُبک و پرانرژی با منبع پروتینی را در رژیم غذایی خود علاوه کرد، غذا هایکه پروسه هضم آنها طولانی مدت باشد مانند گوشت، لبنیات، تخم مرغ و حبوبات(لوبیا، نخود، عدس، ماش و غیره). چه بهتر است این مواد بشکل مخلوط باهم تبخ گردد.

– از خوردن غذاهای خمیری مانندی آشک، منتو، بولانی، مکرونی و غیره بمثابه منبع اصلی غذایی جداً پرهیز نماید و خطر قبضیت و حتی انسداد های روده را بیشتر می سازد.

– از اخذ غذاهای سرخ شده، تند و تیز نیز باید خودداری گردد.

– از گرفتن مقادیر بیشتر کابوهایدریت ها یا شیرینی باب در روز های رمضان اجتناب گردد، ازینکه پروسه هضم و جذب سریع دارد سبب گرسنگی زود هنگام نزد شخص می‌شود.

۳- سپورت و فعالیت بدنی

فعالیت بدنی و تمریناتی فزیکی نیازمند مقادیر بیشتر انرژی را در بدن مطالبه می نماید. ازینروع بهتر است تایم مشخص که همان نزدیکی به افطاری است برای انجام تمرینات انتخاب شود و از طرفی مدت زمان تمرین را در ماه رمضان نیز باید کاهش داد.

۴- خواب

با خواب کافی بدن انرژی را که در طول روز ضایع نموده است دوباره اعاده نموده که به این اساس وجود را برای انجام امور آماده می سازد. ازینکه در ماه رمضان بیدار شدن برای سحری اخلالی را در پروسه خواب ایجاد مینماید بهتر است نکات ذیل را مراعات کرد.

– بهتر خواهد بود تا فاصله میان افطاری و سحری طولانی‌تر باشد، بدین معنی که زمان یا وقت مناسب برای سحری یک ساعت قبل از ادایی نماز صبح اگر معین گردد بهتر است. بااین روش هم فاصله میان افطاری و سحری طويل میگردد و هم زمان نسبتاً کافی برای استراحت مهیا می شود. همچنان بهتر است در صورت امکان در طول روز نیز برای مدت ۲ ساعت استراحت و خواب کرد تا خستگی بدنی رفع شود.

۵- امراض و ادویه

اگر شما بنابر بیماری و مشکلی صحی ادویه اخذ می‌دارید بهتراست با داکتر معالج درین مورد مشورت صورت گرفته که دوز ادویه را در دو وقت (افطاری و سحری) برایتان تنظیم تا در کورس تداوی سکتکی مواجه نگردد.

۶- حمل و شیر دهی

خانم های باردار و انهایکه به اطفال شان شیر می‌دهند نیازمند تغذی مناسب بوده. گرفتن مقدار کافی مایعات را در ماه رمضان نیز در نظر داشته باشند اخذ میوجات مانند خربوزه، انگور و تربوز درین مورد کمک کننده می باشد.

* توجه !

▪︎ نوشیدن بیشتر چای و قهوه سبب تشنگی در جریان روز میگردد، غذا های نمکی و چرب نیز تشنگی را تنبه می نماید.

در وقت افطاری از نوشیدن بیشتر آب یا چای اجتناب بورزید، چون فضای معده را اشغال و برای مواد غذایی مورد نیاز جا نخواهد گذاشت.

▪︎ از خوردن ترش باب در شروع افطاری نیز اجتناب ورزید چون سبب تحریک افراز بیشتر اسید در معده میگردد.

▪︎ سگرت و سایر دخانیات نیز سبب افزایش افرازات معده می‌شود.

♡ رمضان یک روش یا زمان مناسب برای ترک اعتیاد می باشد ازینرو افراد که مصمم به ترک اعتیاد باشند، می‌تواند در پهلوی عبادات و روزه گرفتن از اعتیاد نیز رهایی یابد.

مطالب مشابه

Back to top button